Friday 23 March 2012

Kala Kebisuan Datang Bertandang.


Astaghfirullah, Allahuakbar..
Sungguh kebisuan itu bisa menimbulkan seribu tanda tanya yang bisa menggugah sebuah ikatan; ikatan persaudaraan, persahabatan , dan kasih sayang.

Insyirah memandang sepi sejadah yang terhampar di hadapan. Rona-rona duka mulai mewarnai kanvas kehidupannya.

Allah..Allah..Allah..

Lidahnya lembut mengalun.Gumpalan bongkah yang memberat di sudut hatinya tidak terungkap dengan kata-kata lalu membutirkan butiran mutiara. Menitik-nitik butiran jernih di atas telekungnya.

Allah. Apakah yang mengusutkan hatinya ini.

"Kau tak mampu Insyirah. Segalanya terlampau berat untuk kau menanggung. Lepaskan sahaja Insyirah."Bisikan halus itu seakan mahu menelan jiwanya yang sedang cuba memancarkan sinar kasih anugerah Ilahi kepada semua.

Allah.Astaghfirullah. Hatinya merintih pedih.

Kebisuan itu bisa membunuh sekeping jiwa!

Namun selemah itukah jiwanya. Diinjak, dipersenda malah diperdaya oleh nafsu serta hasutan syaitan.

"Apa yang berat wahai hati.Tiada apa menyakiti dirimu , melainkan kau yang menyakiti diri sendiri. Ingatlah pesan Imam Ghazali:
“Carilah hatimu di tiga tempat… Temui hatimu sewaktu bangun membaca Al Quran. Tetapi jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak kau temui juga, kau carilah hatimu ketika duduk tafakkur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati!” ."

Ya mujadah itu baru sahaja bermula.









No comments:

Post a Comment

 
;