Monday 16 January 2012

Tatkala Tension Menghimpit: Allah Memandang Usaha

Astaghfirullahalazim...Subhanallah.. Seandainya menangis itu boleh menyelesaikan masalah, agaknya boleh banjir dunia dengan air mata. Sofea tersenyum sendiri. Baru sebentar tadi dia membaca artikel yang di"share" sahabatnya di Malaysia, "Why do woman cry". Susah juga kalau setiap benda nak menitis air mata, kan.

Sekali-sekala diundangnya senyuman dengan mendengar celoteh Ustaz Azhar Idrus(UAI). Syukur Alhamdulillah, dihadirkan seorang ustaz yang mampu menyampaikan ilmu sambil membawa aura ceria.

Tugasan di hadapan di pandang dalam-dalam. Syaitan sudah lama mencucuk-cucuk nafsunya untuk memberontak.  "Buat apa rajin-rajin, orang lain rileks je, belajar sikit, masuk banyak. Buat kerja sikit, dapat hasil sama." Ini dah kira psiko dah ni.

"Astaghfirullahalazim. Adei , kau salah la syaitan. Mana sama." Tingkah hatinya.

Tersenyum dia sendiri tatkala ditemuinya kata-kata cinta Rabbnya.

"Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!"

(surah Al-Zalzalah, 99:7)

Indahnya.


Tenang lagi mendamaikan. Bukankah Rabbku memandang usaha hambaNya, kerana hasil itu adalah urusanNya. Biarlah kurang bijak asalkan rajin, sebab Allah suka itu.Tambahan pula, setiap yang Allah beri itu, pasti ada hikmahnya. Genius bukan penentu kejayaan.=)..

Kata-kata Yasmin Moghayed dalam Facebook dan blognya menghadirkan nafas baru buatnya. Keinginan kepada sesuatu selalu mengaruskan kehidupan dan perasaan.=).Insya-Allah, dia ingin berubah.

No comments:

Post a Comment

 
;