Wednesday 25 January 2012

Bila Result Menyuramkan Kehidupan

Suhu sejuk mencecah 1 degree celcius. Telinga disumbat dengan earphone yang mengalunkan bacaan ayat suci al-Quran.Ditatap dalam-dalam jurnal-jurnal elektronik di hadapannya dalam-dalam. Kadangkala nafasnya dihembus berat.

Keputusan Engineers in Society yang baru nampaknya tidak begitu memberansangkan.Alhamdulillah. Kenapa? Sengaja mengubah kebiasaan. Sudah lama dirinya mengucapkan syukur tika gembira, namun jarang-jarang sekali dia mampu mengucapkan syukur dikala keadaan sebaliknya. Dahulu, sewaktu zaman asasi, dirinya diketuk dengan sebuah nasihat yang disampaikan dalam bentuk dua situasi.

Pelajar A: 8A 1B?Sikit lagi je ni nak dapat semua A. Tula aku main-main lagi
Pelajar B: 4A 4B? Alhamdulillah. Aku kena sujud syukur.

Antara pelajar A ataupun B, yang manakah yang lebih baik akhlaknya? Yang manakah pilihan kita?Teringat tazkirah ringkas yang berkesan dari sahabatnya.




 A glass can be half full or half empty. It's just a matter of how we see things. And if we see it from His view point, everything happens for the sake of us, for our benefits, we just have to look hard enough.

Its just a matter how we see things.

Lantas dia mencapai konklusinya sendiri. Pelajar A bukan bersikap negatif, tapi punya daya saing yang tinggi. Oleh kerana itu dia tidak berpuas hati. Pelajar B pula, dia bersyukur dan cepat berpuas hati.


Rasulullah SAW., bersabda, "Sungguh aneh kondisi seorang Mukmin; sesungguhnya semua kondisinya adalah baik, jika ia mendapatkan kesenangan, ia bersyukur; maka itu adalah baik baginya. Dan bila ia ditimpa hal yang tidak menguntungkannya (kemudlaratan), ia bersabar; maka itu adalah baik (pula) baginya." (HR.Muslim) 


Tersenyum dia sendiri. Dia mahu menjadi Pelajar C. Berdaya saing dan dalam masa yang sama bersyukur.



A028



"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu,tenang tenteramlah hati manusia.

No comments:

Post a Comment

 
;