Thursday 12 January 2012

Seorang Puteri

"Sekali lagi selimut saya ditarik, seorang lagi lelaki bertopeng bertanya “Barang kemas mana?” Ikhwan berkata “Jangan sentuh dia, dia tak ada tudung” MasyaAllah, begitulah suami saya menjaga kehormatan saya. Dalam saat ini pun dia tidak mahu sesiapa pun melihat ‘hak’nya."

Barisan ayat di note tulisan Wardina itu mengundang senyuman perit di bibirku. Persoalan demi persoalan bermain di fikirannya. Melihat dunia di luar merenung diri sendiri. Mungkin persoalan yang sama bisa menjengah mana-mana gadis, adakah lelaki yang sudi mempertahankan maruah ini suatu hari nanti.

Tak teringat di mana dia terbaca bait ayat, si gadis solehah lelaki akan berebut untuk menjadikannya isteri, tetapi gadis yang kurang berebut-rebut lelaki mempermainkannya.

Benarkah begitu dunia? Bukankah lelaki itu harus sentiasa melindungi wanita ?Dia tidak mengerti, yang pasti Allah lebih mengetahui, rahsia yang tersirat.

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.


(24:26)

Surah An-Nur.


Jauh di sudut fikirannya, menari-nari sebuah fikiran yang tidak mampu disingkir. Bagaimana akan hadir seorang yang putera yang sudi mempertahankan maruah seorang wanita, andai tiada wanita laksana puteri yang menjaga diri?


“Jangan sentuh dia, dia tak ada tudung”

Itu kata seorang lelaki bernama Ikhwan, lelaki yang beragama, yang ingin melindungi maruah isterinya bernama Wardina. Namun bagaimana pula kita ?

“Jangan sentuh dia, dia tak ada tudung”.

Andai tiba masa putera itu hadir ingin melindungi, mampukah putera itu menuturkan ini, sedangkan diri tidak punya apa-apa untuk dipertahankan. Tudung?Badan? Jangan sentuh? Nauzubillah min zalik.

Akhirnya dia mencapai satu kesimpulan, untuk dijaga dia harus menjaga, untuk dipertahan, dia harus mempertahankan terlebih dahulu, untuk dirinya dihargai, dia harus tahu harga dirinya. Namun semuanya bukan demi sekeping hati seorang putera, namun demi mencari redha Ilahi. Wallahualam.


No comments:

Post a Comment

 
;