Hari ini ada perbincangan di Bibliothek. Usai sahaja tugasan, kakinya melangkah ke Hastestelle di hadapan Fachhoschule. Terpapar di skrin elektronik, waktu tren seterusnya, 2 minit lagi. Jarak dari rumah sewanya ke Fachhoschule hanya 1 stesen sahaja, kira-kira 3minit perjalanan menaiki tren. Di sini, tren dipanggil U-Bahn.
Melangkah turun dari tren , terus dia melintas jalan menuju ke arah NP, pasar raya berdekatan dengan rumah sewanya. Dilaluinya satu rak demi satu rak. Hasrat di hati dia ingin beli sebungkus wafel ataupun Gebaeck Mischung, biskut campuran. Kedua-duanya 0.99 Euro. Tapi seringkali dia membatalkan niatnya kerana tidak tahu yang mana satu ingin dibelinya. Ingin dibeli kedua-duanya seperti terlampau banyak.
Tiba-tiba matanya menangkap sebaris ayat, "Gebaek Mischung mit feinen Wafeln". 2 in 1. Nice. Alhamdulillah.
Moral of the story:One thing that we can learn from Europe market is they always faster than us to read the customer desire and then apply it into marketing strategy.
Ini belum lagi cerita yang kedai dibuka seawal-awal 7.00 pagi(di sini sekarang subuh pukul 6.22 -8.25 pagi)..Jadi boleh bayangkan x tahap kepagian yang berlaku. Sapaan mesra "Guten Tag" ketika ingin membayar dan "Am schoen Wochenende" sebelum berlalu pergi ditambah pula senyuman manis membuatkan diri tertanya-tanya, dimanakah kita?
No comments:
Post a Comment